|
Firma
Roman Jirouš - OCELOT
vznikla na sklonku roku 1992. Od počátku se zabývala
kompletními renovacemi automobilů, opravami, distribucí náhradních dílů. V roce
1994 jsme přistoupili ke skládání karoserií Š1203 z podvozkových částí
nakupovaných v TAZ TRNAVA a kompletaci vozu z nových dílů.
Po nemalém úsilí v jednání o
odkoupení výroby z TAZu získala firma Roman Jirouš - OCELOT na základě
delimitace výroby č. A675/1999 duševní majetek včetně výroby z Trnavy a tak se
bezmála po 30 letech vrátila výroba zpět do České republiky, do místa 16 km
vzdáleného od Vrchlabí, kde v 60. letech začala.
Vozidla od roku 1999 se vyráběla v Žacléři řádově do
roku 2003 cca po 100 ks ročně. Značně tomu přispívaly kooperační firmy, které se
kompletními generálními opravami zabývaly i v dlouhé minulosti. Byly to např.
Autia Humpolec, Klas Kroměříž a také Esako Dražkovice. Tyto firmy odebíraly
komponenty vč. karoserií tzv. stavebnice a patřičně nám zvyšovaly statistiku
výroby. Jak psal čas dějiny, v roce 2004 nám COMAXX TT Trnava skončil lisovat
díly k výrobě karoserie. Zařízení putovalo do Třince, kde jsme zachránili
několik vagónů /matric/, bohužel tehdejší ředitel v SK nebyl nakloněný
něco zachraňovat, a tak celek skončil ve vysoké peci. Stáli jsme před nelehkým
úkolem udržet výrobu, nahrála nám dnešní technologie, výpalky leaseru a doba
laminace. Výlisky na 500 lisech, např. bočnice, jsme začali nahrazovat
laminátovými se železnými zálisky, takže se dají normálně přivařit. Předcházely
pokusy lisovat v betonových formách, což šlo i fyzicky, ale manipulace na hydraulických
lisech byla děsivá. Dalším plusem bylo, že přední nápravy a podvozky nikdy
nelisovala Trnava, ale dodavatelsky TATRA Kopřivnice, a tak zařízení bylo u nás.
Přes všechny problémy, hlavně zdražování komponentů a poklesu odbytu, se
klesající výroba udržela přes 30 aut v roce 2006, 14 aut v roce 2008, až na plánovaných
8 – 5 ks v roce 2009
Běžně se vyrábí model 1997
s plechovými nárazníky nebo model 1999 s nárazníky plastovými. Úspěšné
uplatnění tohoto vozidla na českém trhu spočívá především v nízké pořizovací
ceně, v jednoduchosti avšak účelnosti, v dostupnosti náhradních dílů, které jsou
prodávány za velmi přijatelné ceny a hlavně fakturační částkou za opravu =
jednorázový odpis.
Doufáme, že toto nesmrtelné
vozidlo zaujme i Vás.
Firma od roku 2003
přistoupila k hromadným přestavbám vozidel Peugeot EXPERT a FIAT SCUDO na
sanitní vozidla, která cenově nahradila stávající sanitní vozy 1203 a střední
opravy karoserií a podvozků. dodávkových vozidel VOLKSWAGEN, převážně sanitních.
Dále se v tomto roce uskutečnila nemalá výroba nástrojů a zařízení pro náhradní
díly vozidel starších ročníků jejichž oficielní výroba byla ukončena.
V roce 2005 jsme zahájili provoz oficiálního autovrakoviště a přípravy na
zřízení pracoviště pro kompletní opravy a skladby karburací převážně značky
JIKOV a přípravky pro výrobu komponentů na tyto opravy a kompletace.
V letech 2004-2006 proběhla celková rekonstrukce sociálního zázemí a odstavné
plochy.
V roce 2007 zahájena příprava
expozice výroby vozidel v 50-60 letech a výroben prototyp vozidla se stávající
podvozkovou koncepcí.
Od roku 2007 do roku 2010 se ve větším rozsahu kompletovaly sanity pro slovenský
trh. Z důvodu vyčerpání zásob dílů vyrobených v
předchozích letech, jsme ukončili příjem nových zakázek. Také garance těchto
vozů byla již ekonomicky neúnosná.
V roce 2010 se začaly ve velkém renovovat ŠKODOVKY z 50 let ("od Spartaka po
Felicii"). Začal být na nás
vyvíjen tlak na výrobu náhradních dílů z důvodu příbuznosti s Š1203.
Na výrobu celé kompletní Š1203 s prodělkem už bohužel není čas, proto přešla do
skupiny veteránů včetně ceny.
Připravovaná expozice –
Technologické museum výroby Š1203 se blíží ke konci.
|