ŠKODA 1203, Š1203, TAZ1500, TAZ 1500, NÁHRADNÍ DÍLY, OCELOT JIROUŠ ROMAN
o firmě Š1203 TAZ 1500 OCELOT JIROUŠ Romanhistorie Š1203 TAZ 1500 OCELOT JIROUŠ RomanŠ1203 TAZ 1500 OCELOT JIROUŠ Romanmotory Š1203 TAZ 1500 OCELOT JIROUŠ RomanPeugeot - Fiat Š1203 TAZ 1500 OCELOT JIROUŠ Romankarburátory Š1203 TAZ 1500 OCELOT JIROUŠ Romannáhradní díly Š1203 TAZ 1500 OCELOT JIROUŠ Romanfotogalerie Š1203 TAZ 1500 OCELOT JIROUŠ Romanpartnerské firmy Š1203 TAZ 1500 OCELOT JIROUŠ Romannapsali o nás Š1203 TAZ 1500 OCELOT JIROUŠ Roman
  historie

Firma Roman Jirouš - OCELOT vznikla na sklonku roku 1992. Od počátku se zabývala kompletními renovacemi automobilů, opravami, distribucí náhradních dílů. V roce 1994 jsme přistoupili ke skládání karoserií Š1203 z podvozkových částí nakupovaných v TAZ TRNAVA a kompletaci vozu z nových dílů.

Po nemalém úsilí v jednání o odkoupení výroby z TAZu získala firma Roman Jirouš - OCELOT na základě delimitace výroby č. A675/1999 duševní majetek včetně výroby z Trnavy a tak se bezmála po 30 letech vrátila výroba zpět do České republiky, do místa 16 km vzdáleného od Vrchlabí, kde v 60. letech začala.

Vozidla od roku 1999 se vyráběla v Žacléři řádově do roku 2003 cca po 100 ks ročně. Značně tomu přispívaly kooperační firmy, které se kompletními generálními opravami zabývaly i v dlouhé minulosti. Byly to např. Autia Humpolec, Klas Kroměříž a také Esako Dražkovice. Tyto firmy odebíraly komponenty vč. karoserií tzv. stavebnice a patřičně nám zvyšovaly statistiku výroby. Jak psal čas dějiny, v roce 2004 nám COMAXX TT Trnava skončil lisovat díly k výrobě karoserie. Zařízení putovalo do Třince, kde jsme zachránili několik vagónů /matric/, bohužel tehdejší ředitel v SK nebyl nakloněný něco zachraňovat, a tak celek skončil ve vysoké peci. Stáli jsme před nelehkým úkolem udržet výrobu, nahrála nám dnešní technologie, výpalky leaseru a doba laminace. Výlisky na 500 lisech, např. bočnice, jsme začali nahrazovat laminátovými se železnými zálisky, takže se dají normálně přivařit. Předcházely pokusy lisovat v betonových formách, což  šlo i fyzicky, ale manipulace na hydraulických lisech byla děsivá. Dalším plusem bylo, že přední nápravy a podvozky nikdy nelisovala Trnava, ale dodavatelsky TATRA Kopřivnice, a tak zařízení bylo u nás. Přes všechny problémy, hlavně zdražování komponentů a poklesu odbytu, se klesající výroba udržela přes 30 aut v roce 2006, 14 aut v roce 2008, až na plánovaných 8 – 5 ks v roce 2009

Běžně se vyrábí model 1997  s plechovými nárazníky nebo model 1999 s  nárazníky plastovými. Úspěšné uplatnění tohoto vozidla na českém trhu spočívá především v nízké pořizovací ceně, v jednoduchosti avšak účelnosti, v dostupnosti náhradních dílů, které jsou prodávány za velmi přijatelné ceny a hlavně fakturační částkou za opravu = jednorázový odpis.

Doufáme, že toto nesmrtelné vozidlo zaujme i Vás.

Firma od roku 2003 přistoupila k hromadným přestavbám vozidel Peugeot EXPERT a FIAT SCUDO na sanitní vozidla, která cenově nahradila stávající sanitní vozy 1203 a střední opravy karoserií a podvozků. dodávkových vozidel VOLKSWAGEN, převážně sanitních.
Dále se v tomto roce uskutečnila nemalá výroba nástrojů a zařízení pro náhradní díly vozidel starších ročníků jejichž oficielní výroba byla ukončena.

V roce 2005 jsme zahájili provoz oficiálního autovrakoviště a přípravy na zřízení pracoviště pro kompletní opravy a skladby karburací převážně značky JIKOV a přípravky pro výrobu komponentů na tyto opravy a kompletace.

V letech 2004-2006 proběhla celková rekonstrukce sociálního zázemí a odstavné plochy.

V roce 2007 zahájena příprava expozice výroby vozidel v 50-60 letech a výroben prototyp vozidla se stávající podvozkovou koncepcí.

Od roku 2007 do roku 2010 se ve větším rozsahu kompletovaly sanity pro slovenský trh. Z důvodu vyčerpání zásob dílů vyrobených v předchozích letech, jsme ukončili příjem nových zakázek. Také garance těchto vozů byla již ekonomicky neúnosná.

V roce 2010 se začaly ve velkém renovovat ŠKODOVKY z 50 let ("od Spartaka po Felicii"). Začal být na nás vyvíjen tlak na výrobu náhradních dílů z důvodu příbuznosti s Š1203.
Na výrobu celé kompletní Š1203 s prodělkem už bohužel není čas, proto přešla do skupiny veteránů včetně ceny.

Připravovaná expozice – Technologické museum výroby Š1203 se blíží ke konci.


jirous@1203.cz

© www.1203.cz (1992 - 2017)